Pokiaľ chceš uspieť, budeš musieť byť zdatný Komunikátor

„Som dosť dobrý? Zvládnem to? Za nič nestojím. Ostatní sú lepší ako ja….“ Pokiaľ človek so sebou komunikuje týmto štýlom, ako môže ovplyvniť iného človeka alebo skupinu? Pokiaľ má dobrý pohlaď na seba a vidí sa ako silný jedinec, už to je dobrý predpoklad toho, ako môže komunikáciou pozitívne ovplyvniť druhého. Človek verí viac tomu, čo z Vás cíti ako tomu o čom hovoríte!!

„Chlap sa chce zapáliť v garáži“ Ďalšie z rady šialených hlásení .Už pri balení megafónu a výstroje na vyjednávanie som premýšľal, čo ho motivuje k takémuto činu. Ako ho „ukecám“, aby vyšiel von a živý. Tesne po mne, na miesto prišli aj ďalší kolegovia zo zásahového tímu, aby mi kryli chrbát. Stojím za skleneným pootvoreným oknom, z ktorého je cítiť benzín. Za ním vidím päťdesiatnika v montérkach, sediaceho na drevenej stoličke, vedľa seba má položený červený kanister s benzínom a v ruke zapaľovač. „Volám sa Paľo a budem s Vami hovoriť“ povedal som pokojným hlasom, bez možnosti výberu. Zdá sa, že mate problém, potrebujete pomôcť?.“ Prišla odpoveď, ktorú som čakal „Nepotrebujem nič“. Odpoveď NIE je dobrý začiatok pre konečné ÁNO, hovorím si v duchu. Nasledovala spŕška nadávok na ženu, prácu a zničený život. Trvalo to niekoľko dlhých minút. Nepovedal som ani slovo, len som vnímal, sledoval jeho reč tela, intonáciu a čo bolo medzi riadkami. Počúval som a  snažil sa v žiť do situácie toho človeka. Žiadny môj argument typu, „je nezmysel čomu teraz verí“, „aké to bude fajn“ a že „situácia má riešenie“ by vtedy nepomohol. Po 10 minútach, keď sa chlap odmlčal pričom zvesil hlavu, som povedal prvú vetu „ Zdá sa, že ste rozzúrený na vašu ženu, že Vás nerešpektuje a chová sa k Vám ako k handre“. Prišla prvá odpoveď „Presne tak, pochopil ste to“. Nesúhlasil som s ním, ale potreboval som pochopiť jeho motiváciu a pohlaď na situáciu, ktorá ho priviedla k činu poliať sa benzínom. Keď sme medzi sebou vybudovali dostatočnú mieru pochopenia, boli sme „parťáci na rovnakej vlne“. Chlap sa otvoril a začali 3 hodiny informácii, ktoré som potreboval. Nasledovali presne mierené otázky, pomenovania, rozbíjanie limitov a komunikačných trikov, ktoré som zavŕšil v správny čas jednou otázkou „ Čo vám bráni vyjsť von?“ Už vlastne nič… .

Každý z nás komunikuje a vyjednáva každý jeden deň s deťmi, spolupracovníkmi, podriadenými, partnerkami/mi, spoločníkmi, pri kúpe auta apod. Komunikácia je jedným z kľúčov ako dosiahnuť Naše ciele.